2991 Estaminet bij Kee Block op nr. 55 België?


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van horeca die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2991 Estaminet bij Kee Block op nr. 55 België?

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
links op de ruit: Grootes [Cacao Westzaan]
Bijlagen
2991.jpg
2991a.jpg
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Is dat niet; In den grooten....?
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik denk "In den grooten Bak". Daar zijn er een aantal van in Vlaanderen...
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bels, of misschien toch Nederlands?

Bericht door Ingrid »

Op het eerste gezicht lijkt het logisch dat we deze herberg moeten zoeken in België. Een 'estaminet' is immers typisch 'Bels', ook in het Vlaamse. Maar tot laat in de negentiende eeuw (en mogelijk langer) werd ook in Nederland het woord 'estaminet' gebruikt, met name in de zuidelijke provincies. Ons 'stamineeke' gaat daarop terug.

Dan hebben we daarnaast de familienaam Block. Die komt in Nederland op tal van plaatsen voor, maar met name in West-Brabant - en dan vooral op de zandgrond, dus in de dorpen en steden op en tegen de Belgische grens - en in zuidoostelijk Zeeland. De naam Kee is een afkorting van de doopnaam Cornelia. Die wordt ook in Nederland gebruikt. Ter illustratie: een van mijn vriendinnen heeft de roepnaam Kee. Zij is een geboren Tilburgse. :)

Houd mij ten goede: ik wil niemand op het verkeerde been zetten. Maar wellicht is de noordelijke kant van de grens ook een optie?

Overigens zie ik op dit zoekplaatje twee cafés naast elkaar. Dat het partiële opschrift links zou kunnen uitkomen op '[In de] grooten [bakken]' lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de letters op de tweede en derde regel.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bels, of misschien toch Nederlands?

Bericht door Ingrid »

Op het eerste gezicht lijkt het logisch dat we deze herberg moeten zoeken in België. Een 'estaminet' is immers typisch 'Bels', ook in het Vlaamse. Maar tot laat in de negentiende eeuw (en mogelijk langer) werd ook in Nederland het woord 'estaminet' gebruikt, met name in de zuidelijke provincies. Ons 'stamineeke' gaat daarop terug.

Dan hebben we daarnaast de familienaam Block. Die komt in Nederland op tal van plaatsen voor, maar met name in West-Brabant - en dan vooral op de zandgrond, dus in de dorpen en steden op en tegen de Belgische grens - en in zuidoostelijk Zeeland. De naam Kee is een afkorting van de doopnaam Cornelia. Die wordt ook in Nederland gebruikt. Ter illustratie: een van mijn vriendinnen heeft de roepnaam Kee. Zij is een geboren Tilburgse. :)

Houd mij ten goede: ik wil niemand op het verkeerde been zetten. Maar wellicht is de noordelijke kant van de grens ook een optie?

Overigens zie ik op dit zoekplaatje twee cafés naast elkaar. Dat het partiële opschrift links zou kunnen uitkomen op '[In de] grooten [bak]' lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de letters op de tweede en derde regel. Tenzij we moeten uitgaan van twéé ramen, waarvan we alleen het rechter zien. Op het linker zou dan inderdaad kunnen staan [In de]. Volgt rechts 'grooten'. Op de tweede regel links zou dan volgen [bak]. Vervolgens op het rechterraam: 'bij'. En dan op een derde regel links een voornaam van de eigenaar, waarna rechts voor ons onleesbaar de achternaam volgt, beginnend met een H.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ingrid,
Ingrid schreef:Op het eerste gezicht lijkt het logisch dat we deze herberg moeten zoeken in België. Een 'estaminet' is immers typisch 'Bels', ook in het Vlaamse. Maar tot laat in de negentiende eeuw (en mogelijk langer) werd ook in Nederland het woord 'estaminet' gebruikt, met name in de zuidelijke provincies. Ons 'stamineeke' gaat daarop terug.
Klopt, met dien verstande dat estaminet in Nederland toch eerder uitstierf dan in België. "Stamineeke" ken ik als een Vlaamse uitdrukking; in hoeverre dit ook in Nederland gangbaar was weet ik niet.
Ingrid schreef:Dan hebben we daarnaast de familienaam Block. Die komt in Nederland op tal van plaatsen voor, maar met name in West-Brabant - en dan vooral op de zandgrond, dus in de dorpen en steden op en tegen de Belgische grens - en in zuidoostelijk Zeeland. De naam Kee is een afkorting van de doopnaam Cornelia. Die wordt ook in Nederland gebruikt. Ter illustratie: een van mijn vriendinnen heeft de roepnaam Kee. Zij is een geboren Tilburgse. :)
Mijn oma was "Opoe Keetje". Een Arnemuidse. Zij heette ook Cornelia.
Ingrid schreef:Houd mij ten goede: ik wil niemand op het verkeerde been zetten. Maar wellicht is de noordelijke kant van de grens ook een optie?
Zeker, Nederland is ook een optie. Maar ik acht Vlaanderen toch waarschijnlijker.
Ingrid schreef:Overigens zie ik op dit zoekplaatje twee cafés naast elkaar. Dat het partiële opschrift links zou kunnen uitkomen op '[In de] grooten [bak]' lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de letters op de tweede en derde regel. Tenzij we moeten uitgaan van twéé ramen, waarvan we alleen het rechter zien. Op het linker zou dan inderdaad kunnen staan [In de]. Volgt rechts 'grooten'. Op de tweede regel links zou dan volgen [bak]. Vervolgens op het rechterraam: 'bij'. En dan op een derde regel links een voornaam van de eigenaar, waarna rechts voor ons onleesbaar de achternaam volgt, beginnend met een H.
Ik lees op de linker ruiten:

IN DEN | GROOTEN
BAK | BIJ
(onleesbaar over twee ruiten)
ESTA | (geen tekst)


De ruit rechtsonder (van het linker raam) heeft vast "MINET" als opschrift gehad. Wellicht vervangen en zonder opschrift nu?

Ik ben de naam Block overigens tegengekomen in de Westhoek (Poperinge/Watou en omgeving), ook als caféhouders. Het is geen veel voorkomende naam (De Block komt veel vaker voor), maar de naam bestaat dus wel in Vlaanderen.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Ik had de linker ruit van het linker café niet opgemerkt, Peter, maar die is inderdaad zichtbaar onder de donkere breuk. Ik denk dat je wat betreft die opschriften geen ongelijk hebt. Ik ben het met je eens dat we waarschijnlijk eerder in het Vlaamse dan in het Nederland moeten zoeken. Wat betreft het Nederlandse gebruik van het woord 'stamineeke' wil ik niet in details treden (geen tijd om al mijn Van Dale-uitgaven na te lopen), maar een beetje googelen levert in elk geval enkele voorbeelden op. En verder: geweldig leuk dat je ook een 'Kee' in de 'familie' hebt. :)
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Als er (ten minste) 2 estaminetten zijn en het nog niet duidelijk is o f dit in B of NL is, zou het ook op de grens kunnen zijn, met name in Putte, dat uit een Nederlands deel en 2 Belgische delen (gem. Kapellen en gem. Stabroek) bestaat. In deze grensplaats aan de hoofdweg tussen Bergen op Zoom en Antwerpen was en is nog steeds veel horeca.
Hier leefde een Anna Cornelia Block, gehuwd met de in 1896 overleden Cornelius Mous. Als ik me goed herinner heeft Ingrid Evers ooit verteld dat in het zuiden van Nederland de tweede naam vaak als roepnaam werd gebruikt. Misschien was dit in Vlaanderen ook het geval. Dan zou genoemde dame, van wie het overlijdensjaar niet bekend is, de gezochte Kee kunnen zijn en de Dorpsstraat (nu Antwerpsestraat (NL) en Ertbrantstraat (B)) in Putte de gezochte locatie.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Goed geheugen, Martin. Inderdaad is het zo dat tot ver in de twintigste eeuw in Limburg bij meerdere doopnamen de laatste (meestal de derde) veelal als roepnaam werd gebruikt. Of dat in Brabant ook het geval was, zou ik niet durven zeggen, maar op de dorpen lijkt me dat niet onmogelijk. Wat betreft dorpen op de grens zijn Baarle Nassau/Baarle Hertog, Wernhout en Essen misschien ook mogelijkheden.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Qua bouwstijl (luiken en ramen) lijkt Putte een goede kanshebber. ie de prentbriefkaarten op deze website:

http://www.yesteryear.nl/shop/catalog/p ... s_id=18288
Plaats reactie

Terug naar “Horeca”