4388 café aan dijk met uithangbord, gedenksteen en koetsje, fotograaf uit Rotterdam


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van horeca die ouder zijn dan 6 weken.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Deze foto had ik ook al uitgebreid bekeken.
Ik mis de dakkapel die je bij dat pand op het ZP ziet.

Veel foto's van IJsselmonde hier:
http://www.fotojoop.nl/portal/alias__fo ... fault.aspx
Zie de gescande bladzijden onderaan de pagina.

Er is ook nog een deel 2.

Het ZP niet echt gevonden...
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bovenstraat voorheen Dorpsstraat

Bericht door Arnold Tak »

Erwin, de vondst van de gevelsteen bracht me ertoe mijn 2 boeken 'IJsselmonde een dorp aan de Maas' van J.D. van Rikxoort er op na te slaan. Ik heb gekeken of ik op de Dorpsstraat een pand kon ontdekken met ervoor bomen, maar helaas. De Dorpsstraat was redelijk smal en bijna aaneengesloten bebouwd. Het pand met de gevelsteen heeft zo te zien een nieuwe voorgevel gekregen, dus dat had de oplossing niet in de weg hoeven staan. Ook het boek 'Groeten uit IJsselmonde' van H.A. Voet en H. Klaassen bevestigt je vondst niet, al blijft het ontdekken van de gevelsteen opmerkelijk.
Achteraf bezien stemt het aantal bakstenen rond de gevelsteen op het zp-tje en op jouw gevonden Street View Maps niet overeen, wel de vier hoeksteentjes die diagonaal zijn doorsneden.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Deze site ook al doorzocht maar misschien valt iemand anders nog iets op:

https://get.google.com/albumarchive/115 ... source=pwa
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Nou ja, misschien die dakkapel dus... https://lh3.googleusercontent.com/DA2bq ... 0-h1080-no
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

wat zie ik als ik goed kijk ...

Bericht door Arnold Tak »

boven het raam rechts is geen latei, maar een rijtje staande bakstenen. Twee wit geschilderde bomen waarvan de takken worden geleid naar een latwerk dat op meerdere plekken wordt vastgehouden door twee horizontale latten boven elkaar. Volgens mij helemaal links en rechts twee houten ondersteuningspalen. Een gasfles bij twee vaten en het bankje. De gasfles ligt op een houten plankier. Daarvoor twee hardstenen pilaartjes met een inkeping. De onderkant van de gevel heeft een hardstenen onderpui. Rechts een gebogen ijzeren stang over het afstapje naar het houten hek. De latten van het houten hek lopen schuin naar beneden, dus we zien hier duidelijk een dijktracé. Links van het pand is een schuin aflopende stenen aanbouw. In deze aanbouw een houten deur. De twee ramen links en het ene raam rechts van de deur hebben luiken. Het metselwerk bestaat uit één rij stenen met allemaal de kopse kant naar voren en de volgende rij alle stenen in de lengte. Het wegdek heeft geen klinkers. Ik kan de steen niet lezen maar weet bijna zeker dat op de eerste rij staat: De eerste steen gelegd door, op de tweede rij door, op de derde rij de naam van de steenlegger, op de vierde rij oud .. jaar en op de vijfde rij de datum van de steenlegging. De kaart heeft een gedeelde achterzijde.
Plaats reactie

Terug naar “Horeca”