7667g vrijstaand huisje - SvW


Hier staan de nieuwste zoekplaatjes! Zodra ze zijn opgelost, verhuizen ze naar de categorie "Opgelost". Zijn ze na 6 weken nog niet opgelost, dan verhuizen ze naar de desbetreffende categorie.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

7667g vrijstaand huisje - SvW

Bericht door Arnold Tak »

7667gIMG_20221130_0002.jpg
zeer intrigerende oude foto op karton
zien we hier een spoorhuisje? zat bij foto's van Martenshoek
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 7667g vrijstaand huisje - SvW

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Jazeker, dit is een wachterswoning. De overwegwachter staat bij het windwerk waarmee hij de spoorbomen bij de overweg achter de fotograaf kan sluiten en openen. Ik ga na welke woning het is en zal mij weer melden.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 7667g vrijstaand huisje - SvW

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Dit is wachterswoning 51 aan de spoorweg Nijmegen - Venlo bij Oirlo-Castenray, iets ten zuiden van Venray. Als je goed kijkt, zie je aan de rechterzijde onder de dakgoot het getal 51 staan. met iets meer contrast moet dat lukken. Het woningtype kwam uiteraard meer voor op die lijn. Ik zoek nog naar een bewijsfoto.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 7667g vrijstaand huisje - SvW

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Ik heb wel ergens een digitale tekening, maar deze opzoeken kost me nu teveel tijd. Ik heb de meeste andere situaties langs de lijn kunnen afstrepen, maar een positief bewijs kan ik nog niet geven. De meeste andere woningen stonden pal langs de lijn, maar niet waar de lijn door een ingraving lag; de woning van dit ZP staat immers op een talud.
Een aanvullend bewijs zou ook nog kunnen komen door een foto met iets meer contrast te plaatsen (Arnold ?!), waardoor het nummer 51 (of een ander!) duidelijker wordt. Er zijn ongeveer 15 spoorwegen die ook een woning 51 kenden, en die waren doorgaans van hetzelfde type, maar weken af van de woningen langs andere lijnen.
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 7667g vrijstaand huisje - SvW

Bericht door Arnold Tak »

Sander, kun je een scan op hoge resolutie plaatsen of me leveren?
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Re: 7667g vrijstaand huisje - SvW

Bericht door wijngaarden »

zie bijlage . mvg sander

Arnold: eerste cijfer van het getal lijkt op een 2 of een 3
Bijlagen
IMG_20221204_0001 (2).jpg
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 7667g vrijstaand huisje - SvW

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Inmiddels heb ik mijn aanleg tekeningen van de SS-lijn Nijmegen - Venlo doorgekeken. Conclusie: woning 51 stond dicht bij de spoorweg. Ergo: deze is het niet. Ik ga nu kijken of ik met de betere scan verder kom.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 7667g vrijstaand huisje - SvW

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Inmiddels heeft dit plaatje me al wat uurtjes gekost maar een definitieve oplossing heb ik nog niet. De nieuwe, extra scan geeft namelijk niet meer contrast, maar is een vergroting waardoor het beeld grofkorrelig is geworden. Jammer, want het nummer is daardoor niet duidelijker.
Van dit soort woningen werd er zowat om de kilometer één langs het spoor gebouwd. Vaak was dit een enkel type dat voor die lijn werd ontworpen. Af en toe waren er ook eenlingen, die werden tussengevoegd naar een oud of nieuw ontwerp, of zelfs een ontwerp dat geleend werd van een andere railvervoerder, of een type dat daarmee verwant was.
Het type van dit ZP kwam overwegend voor langs Nijmegen - Venlo, maar zoals reeds opgemerkt: daar stonden de woningen allemaal dicht aan het spoor. Soms kon dat niet, zoals bij de heuvels onder Nijmegen, maar daar is het niet.
Ik heb na lang staren (daar ga je helaas ook dingen van zien) en het bijna vlak leggen van mijn beeldscherm waarvan ik het contrast ook nog heb vergroot, de originele foto nog eens bekeken. Ik denk nu dat er 81 staat, waarbij de 8 een dunne en een dikke zijde heeft. Dat kwam meer voor, al waren de cijfers later veel strakker en rechter. Het is een best oude foto, ik schat nog voor WO I.
Het nummer 81 kwam uiteraard niet vaak voor, omdat de meeste lijnen de 100 km lengte niet halen. Wel tussen Amsterdam en Zutphen, een HSM-lijn van oorsprong, met zeker ook andere typen huisjes, zoals degene met mansardedak tussen Hilversum en Barneveld - Voorthuizen. Nr. 81 bevond zich dan in die lijn, juist ten westen van Apeldoorn. Er kan ook nog 87 staan, wat juist ten oosten van Apeldoorn is, in de lijn naar Zutphen, aan toen de Vossenweg. Kort daarvoor is nu een fietstunneltje. Ik ben nog niet overtuigd. Met name het woningtype vind ik meer Staatsspoor dan HSM.
Een plaatje dat niet is vergroot, maar met meer contrast zou beter helpen.
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Re: 7667g vrijstaand huisje - SvW

Bericht door wijngaarden »

in bijlage een zwaardere scan , 600 ...pcs ..hopelijk is hiermee het nummer leesbaar ?? Tevens staat achterop de datum 6 juni 1904, wellicht helpt dit bij het vinden van het juiste huisje . :cool:
Bijlagen
IMG_20221218_0001.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe zoekplaatjes”