4640 slecht wegdek met molen in de verte + 2 vage kerken


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van een landelijk karakter die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4640 slecht wegdek met molen in de verte + 2 vage kerken

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart, achterop POST CARD (uitgebreide tekstversie)
Bijlagen
4640.jpeg
4640a.jpeg
4640b.jpeg
Erwin Esselink
Senior Zoeker
Berichten: 110
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 9:50 pm

Wassenaar Rijksstraatweg?

Bericht door Erwin Esselink »

Deze foto zou genomen kunnen zijn vanaf de Rijksstraatweg tussen Wassenaar en Leiden, even ten noordoosten van Maaldrift. De fotograaf keek over de weg in zuidoostelijke richting met links de molen van de Stevenshofjespolder, die tegenwoordig op Leids grondgebied staat (http://www.molendatabase.nl/nederland/m ... mmer=00080). De kerken in de verte zouden van Voorschoten kunnen zijn. Dit is de huidige situatie: https://goo.gl/maps/dZfFcf7v8bH2
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Uitgaande van de hypothese van Erwin moet de foto moet zijn genomen ter hoogte van km-paal 13. De afstand tot de molen is dan ca 420m. De afstand tot de R.K. Laurentiuskerk in Voorschoten is dan ca 2,9 km. In de kern van het dorp zijn twee kerken met toren: de oude dorpskerk en de gereformeerde kerk (anno 1924) aan de Schoolstraat.
Uitgaande van de molen zouden we rechts ervan zien het opgaand hout van de buitenplaatsen Berbice en Beerestein, vervolgens de R.K. Laurentiuskerk, dan buitenplaats Adegeest, daarnaast een onduidelijke zone en ten slotte zouden we de twee andere kerktorens dicht bij elkaar moeten zien. En dat lukt me niet; ik zie er maar één. En ze liggen niet op één lijn vanaf de fotograaf.
Dan rijksweg 44, al een zeer oude tolweg met bomen en in 1875 al verhard. Op de foto lijkt me de weg niet zozeer verwaarloosd maar in aanleg of reconstructie. Dit deel van de Rijksstraatweg kreeg na 1955 4 rijstroken.
Voorts mis ik nog de Papenwegsemolen, die met wieken tot 1950 aan de Dobbewatering heeft gestaan (molendatabase nr. 578). Afstand tot fotograaf ca 1900m.
Helaas kan ik het goede idee van Erwin (nog) niet ondersteunen.
Plaats reactie

Terug naar “Landelijk”