4338g rivier met bocht, landschap met elektriciteit masten JB


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van een landelijk karakter die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4338g rivier met bocht, landschap met elektriciteit masten JB

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart op Gevaert-papier
Bijlagen
4338g.jpeg
4338ga.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Gokje: de Vecht vanaf de Zanderijsluis naar het noorden? Daar zie ik op de topokaart van 1949 een hoogspanningslijn de rivier kruisen tussen Schapedoorn/Koningslust en de brug bij Uitermeer...
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Vecht

Bericht door Arnold Tak »

Martin, kun je met je landschappelijke en topografische kennis nog iets bijdragen aan de voorzet van Peter?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Hier had ik al eerder mijn brein over gebroken.
Als je op de foto inzoomt, zie je rechts van de rechtse hoge mast vaag de balans van een ophaalbrug. Als Peter goed zit, moet dit de Vechtbrug Uitermeer in de Gooilandseweg zijn. Deze vooroorlogse brug, die in 2016 zou moeten worden vervangen, heeft de hameipoort op de westoever. Dit lijkt me niet te corresponderen met het zoekplaatje. Maar laat iemand anders het ook eens beoordelen, want misschien zie ik het verkeerd. Foto’s van de brug zijn volop te vinden door te googlen op brug Uitermeer. Voor het overige heb ik geen doorslaggevende bedenkingen. De hoogspanningsleiding is voor het eerst aangegeven op de topokaart 1949 en voor het laatst in 1961. De leiding eindigde op een station aan de Prins Willem van Oranjelaan 7 in Naarden. Ik vind de masten erg hoog voor een crossing met de Vecht, maar de Vecht is nu eenmaal een staande-mast-route, dus het kan.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Iemand anders?

We zouden dus op een deel van de Klompweg kijken.
Er zijn hier diverse panden die ouder lijken te zijn dan 1949: https://goo.gl/maps/4tYCvWYHVCx
Het witte gebouw aan de dijk (onder de rechter hoge hoospanningsmast - een kapel?) is niet terug te vinden op Google Maps.
Op de netkaart van N-Holland uit 1924, loopt er echter al een 50kV leiding (zwart) op ogenschijnlijk dezelfde plaats. http://www.hoogspanningsnet.com/netkaar ... rten/30-2/
Indien je een lineaal legt op voorbedoelde topokaarten, tussen de positie van de fotograaf naar de basculebrug: De bascule brug zou dan tenminste tussen de hoge hoogspanningsmasten over de Vecht moeten liggen, mogelijk zelfs links van de linker hoge hoogspanningsmast.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Paul, je hebt helemaal gelijk. We zijn weer helemaal terug bij af!
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

't Waaltje?

Bericht door Martin Snuverink »

Nu een gokje van mij: de Waal ('Het Waaltje') op het eiland IJsselmonde bij Rijsoord. De fotograaf heeft dan gestaan bij de spoorbrug van de spoorweg tussen Barendrecht en de Kijfhoek, ten noorden van Heerjansdam. Hier heeft een hoogspanningslijn gelopen van Rotterdam-Lombardijen naar Zwijndrecht, die het Waaltje kruiste bij Wevershoek. De lijn komt voor op de topokaarten van 1958 t/m 1995. In 1938 nog niet. Nu is deze verdwenen.
Kijk nu naar http://www.erhv-dewaal.nl/waterdieptes.htm. Hier is sprake van waterdieptemetingen in 1994. De hoogspanningsleiding was er toen nog. De 3e afbeelding hierin toont de Waal met links op de achtergrond een hoge hoogspanningsmast en verder naar rechts een gewone.
In 1968 waren de afstanden tussen de masten daar anders dan in 1958.
Ik sluit ook niet uit dat de foto van de andere kant is genomen, d.w.z. van een erf ten zuiden van de Rijksstraatweg van Ridderkerk in ZZW richting.
Voorts ben ik ervan overtuigd dat dit water geen getijdewater of vrij stromende rivier is, maar een meer, gekanaliseerde rivier of binnenbedijkte rivierarm met een kunstmatig beheerst waterpeil.
Er vaart een vrachtscheepje. Scheepvaart naar en van op 't Waaltje was mogelijk tot 1946, toen de schutsluis bij Oostendam gesloten werd en doorvaart naar en van de Noord niet meer mogelijk was. Bij mijn weten heeft Heerjansdam in de tijd van hoogspanninglijnen nooit een schutsluis gehad.
Paul, wil je meedenken?
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Het spijt me, maar ik zie daar geen mogelijkheden.
Edoch ik laat me graag weer eens flink verbazen.

De brug ligt vrijwel onder of dichtbij de hoge hoogspanningsmasten.
Bij Wevershoek lijkt me dat nimmer het geval geweest.

Bovendien lijkt het me zeker dat gezien de positie van de fotograaf, het een t-kruising is van waterwegen.
Vermoedelijk stond de fotograaf aan de rechterzijde van een sluis vanwege de meerpaal (voor het manoeuvreren van boten), het steigerwerk en de visser. Die heeft zijn bootje vastgemaakt op een plek waar veel vis langs komt zoals t.h.v. een sluis.

Verder meen ik op de achtergrond meer hs-masten te ontwaren. Derhalve vermoed ik een hs-centrale of onderstation ¨in de buurt¨. Inzoomen alhier:
http://www.hoogspanningsnet.com/netkaar ... rten/50-2/

Het stoombootje ligt vrij diep en lijkt geen hut te hebben. Mogelijk een kantelbare schoorsteen.
In aanmerking komen 1) vuilnisboten, 2) sleepboten 3) veerbootjes.
Dit past allemaal zeer slecht in het tijdsbeeld van dit zp. (1950). Of was deze boot al een ¨relikwie¨?
http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/heenenweer3ro.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=FL4arqXU0_c

Gezien de schaduwen lijkt me, dat we hier naar het zuiden kijken.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Derde optie

Bericht door Martin Snuverink »

De rivier de Giessen even ten zuiden van Giessen-Oudekerk en ten noorden van de Giessentunnel van de Betuwespoorlijn. De Giessen is daar vrij breed en bochtig, en er kruist een - onlangs vernieuwde - hoogspanningsleiding. Deze leiding staat op de topokaarten vanaf 1959, maar nog niet op die van 1952. De oevers (buitendijks) zijn sinds 1960 intensief bebouwd geworden vanwege het aantrekkelijke landschap.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Ik weet helemaal niets van deze materie, maar het rivierbeeld en het witte huisje doen mij een beetje denken aan de Maas ter hoogte van Wessem/Maasbracht. Daar ligt ook sinds jaar en dag een soort kruispunt van hoogspannings-'wegen'.
Plaats reactie

Terug naar “Landelijk”